Waarom boksen?

Boksen is zonder twijfel één van de zwaarste sporten ter wereld en om die reden is het een geweldige optie voor elk fitnessprogramma. Ook al zijn we niet van plan om daadwerkelijk in de ring te stappen, we kunnen toch ervaren hoe het voelt om een mooi paar bokshandschoenen aan te trekken. Boksen is een zeer technische sport, wat betekent dat het tijd en techniek kost om het onze klanten aan te leren. Dat neemt niet weg dat we allemaal kunnen profiteren van boksen en van wat het iedereen te bieden heeft.Wij kunnen de ontwikkeling van boksen naar 1 op 1 training alleen maar toejuichen. Het is een beetje een hype en we moeten oppassen dat het boksen wel gewaardeerd blijft. Veel personal trainers gebruiken het namelijk, maar weten vaak niet waarvoor het nou precies goed is. Wij passen het niet toe omdat het een hype is, maar omdat het duidelijke voordelen heeft.

Fysieke voordelen van boksen zijn bijvoorbeeld:
-Het krijgen van een zeer goede aerobic conditie
-Het krijgen van een metabolisch trainingseffect
-Het verbranden van veel calorieën
-Het vergroten van kracht, snelheid en hand-oog coördinatie

Je kunt als afwisseling voor je warming-up (wat de meeste mensen vaak op de hometrainer doen) gaan boksen. Je gebruikt het hele lichaam tijdens het boksen (benen, armen, heup etc.) Naar onze mening is het een betere warming-up dan alleen maar op een loopband of fiets zitten en naar Eurosport kijken. Dat veel mensen na het boksen spierpijn hebben, geeft al een duidelijk beeld dat het een ander soort prikkel is dan de crosstrainer.

Er zijn nog veel meer fysieke voordelen, maar laten we ook eens kijken naar de mentale en emotionele voordelen. Boksen kan een geweldige manier zijn om van stress en angsten af te komen. Het helpt ons te focussen op iets heel anders dan datgene wat ons op dat moment zoveel stress bezorgt. Terwijl we aan het boksen zijn met anderen, vindt er onderlinge interactie plaats, iets wat veel klanten tegenwoordig missen in hun dagelijks leven.

Boksen in de fitnesswereld is over het algemeen niet echt een contactsport en doorgaans werken we dan ook eerder met pads of zakken in plaats van te sparren. We trainen echter nog steeds als een bokser, waardoor we wel het echte gevoel beleven: zwaar trainen, nooit opgeven en prestatiegericht denken. Voor klanten kan dit een geweldige ervaring zijn.

Veel mensen beweren dat boksen je spieropbouw tegen zou houden, dit komt ook vooral omdat spieropbouw vraagt om veel energie. Daarom kan het verstandig zijn(als spieropbouw je doelstelling is) om boksen niet het overgrote deel van je training te doen. Als warming-up en cooling-down van ongeveer 10 minuutjes kan het prima.

Boksen is fysiek uitdagend en mentaal stimulerend, je zult er echt verslaafd aan raken. Iedereen die een paar bokshandschoenen aantrekt, krijgt een glimlach op zijn gezicht! Dus ben je op zoek naar een goede warming-up , conditietraining of cooling-down dan is boksen zeker een aanrader!